Sebesség optimalizálás: a tartalom
Sebesség optimalizálás kiemelkedő fontosságú akár céges oldalról akár privát blogról van szó. Előző cikkünkben, a téma szerver oldaláról beszéltünk, ezúttal azt tárgyaljuk, mit érdemes kezdened a tartalommal. A tippek arról szólnak, hogyan legyél eredményesebb sebesség optimalizálás terén. Ez az általad nyújtott webes tartalom gyorsabb betöltéséhez vezet. Bármilyen keresőmotor, nagyszerű felhasználói élményt akar kínálni, és ennek nagyon fontos része hogy az oldal gyors legyen. Különösen fontos ez a Google kereső helyezések esetében.
Mivel nincs teljes hozzáférésed a szerverhez, a tartalmi összetevők a legfontosabb dolgok, amelyeket módosítani tudsz a sebesség optimalizálás érdekében.
1. Minimalizáld az átirányításokat
Néha, hogy jelezd az új URL-t, kövesd a klikkeléseket, összekösd egy oldal különböző részeit, vagy hogy több domain-t kezelj egyszerre, át fogod irányítanod a böngészőt egyik URL-ről a másikra. Az átirányítás egy plusz HTTP-kérést indít el és növeli a várakozási időt. Sebesség optimalizálás szempontjából jobb, ha csak azokat az átirányításokat tartod meg, amelyek technikailag szükségesek és nem találsz más megoldást. Az alábbiak fontosak a Google angol nyelvű szócikke alapján:
- „Sohase használj olyan URL-t az oldaladon, amelyről tudod, hogy más URL-re irányít át. Az alkalmazásaid frissítsék azokat az URL-eket, mikor a kapcsolódó webes tartalmak helyet váltanak.”
- „Sohase igényelj több, mint egy átirányítást egy adott webes tartalomhoz. Például, ha C a megcélzott oldal, és két különböző kezdőpont van, A és B, mind A-nak és B-nek is egyenesen C-ra kell mutatnia; A pont ne használja közbeeső állomásként B-t.”
- „Minimalizáld azokat a plusz domain-eket, amelyek átirányítást igényelnek, de valójában nem szolgálják a tartalmat. Néha ott a kísértés, hogy átirányítást végezz több domain-ról, ezzel elég nevet foglalj le, és megoldd a pontatlan felhasználói adatbevitelt (félrebetűzött/félregépelt URL). Ám, ha úgy alakítod ki a felhasználói szokásokat, hogy a honlapod több URL-ről is elérhető, költséges ciklusba kerülhetsz. Ekkor új domain-eket vásárolsz fel, csak azért, hogy megállítsd azokat, akik az általad használt név minden változatot le kívánják foglalni a kibertérben.”
2. Távolítsd el a query string-eket a statikus webes tartalmakból
Ne helyezz a cache-be olyan weblinket, amely kérdőjelet, “?”, tartalmaz az URL-ben. Még Cache-control: public header-rel sem. A kérdőjelnek ugyanolyan hatása van, mint a Ctrl+F5-nek. Ha a sebesség optimalizálás a célod, csak dinamikus webes tartalmaknál használj query string-eket.
3. Specifikáld a karakterkészletet
Specifikálj egy karakterkészletet a HTTP header-ekben, ha ki akarsz használni egy újabb lehetőséget sebesség optimalizálás kapcsán. Ehhez a következő kódot használd:
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″>
Jegyzet: Néhány CMS használ funkciókat karakterkészletekre (például a WordPress a következő módon: <?php bloginfo(‘charset’); ?> ). Ha biztos vagy karakterkészleted kapcsán, használj kódot, ahelyett hogy PHP funkciókat alkalmaznál. Mindez segíteni fog, hogy minimalizáld a lehívási méretet, és sebesség optimalizálás jellemezze szolgáltatásod. Tehát igyekezz HTML-t használni PHP helyett mindenhol, ahol csak lehet.
4. Egyszerűsítsd a kódjaid
Ha eltávolítod a HTML-kommenteket, CDATA szekciókat, üres helyeket és elemeket, akkor csökkented oldalad méretét, ezzel a várakozási időt is, és újabb sikeres lépést teszel a sebesség optimalizálás útján. Alkalmazhatsz egyszerű online eszközöket, mint a Will Peavy minifier, és ha WordPresst használsz, az Autoptimize optimalizálhatja és tömörítheti a kódjaid, valamint CDN megoldásokat is jól támogat.
5. Kerüld el a hiábavaló lekérdezéseket
A nem működő weblinkek 404/410-es hibát okoznak. Ez elpazarolt lekérdezéseket, és kevésbé gyors honlapot eredményez. Javítsd ki a nem működő weblinkeket, különös tekintettel a képekre. Használj online broken link checker-t, vagy a WordPress link checker-t ingyen.
6. Állandó URL-ről szolgáld ki az tartalmi egységeket
A Google angol nyelvű szócikke alapján a következőket vedd figyelembe:
“Azokkal a tartalmi egységekkel (képekkel, szövegekkel, etc) kapcsolatban, amelyek több oldalon kerülnek megosztásra, győződj meg róla, hogy minden referencia, amely ugyanahhoz a tartalmi egységhez kapcsolódik, azonos URL-t használ. Ha egy tartalmat több olyan oldalon/honlapon osztasz meg, amelyek egymásra mutatnak, de különböző domain-, vagy hostneveken találhatók, akkor jobb megoldás a fájlt egy hostnévről kiszolgálni, mint többszörösen kiszolgálni minden egyes külön dokumentumhoz tartozó, eltérő hostnevekről. Ebben az esetben a caching előnyei kiegyensúlyozzák a DNS lekérdezés kapcsán keletkező overhead-et. Például, ha mind mysite.example.com és yoursite.example.com ugyanazt a JS fájlt használja, és mysite.example.com a yoursite.example.com-ra mutat (amely mindenképpen igényel DNS lekérdezést), van értelme annak, hogy a JS fájl csak a mysite.example.com felől legyen kiszolgálva. Ezen a módon a fájl valószínűleg a böngésző cache-ben lesz, mikor a felhasználó meglátogatja a yoursite.example.com-ot.”
7. Csökkentsd a DNS lekérdezéseket
A DNS lekérdezések jelentős időt igényelnek ahhoz, hogy a hostnév számára megkeressék az IP címet. A böngésző nem tud semmit tenni addig, amíg ez a lekérdezés nem fejeződött be. Csökkentsd az egyedi hostnevek számát, hogy újabb teendőt tudjál magad mögött a sebesség optimalizálás útján. Saját honlapod, a rajta megjelenő hivatkozások válaszidejét a Pingdom Tools segítségével mérheted.
Megjegyzés: helyezd el sprite-ban a képeket. Ez azt jelenti, hogy tedd egybe a képeket, amelyet elég csak egyszer betölteni és cachelni, így ezzel szintén jelentősen lecsökkented a file letöltések és a DNS lekérdezés idejét. Több információt találhatsz erről a SpriteMe-n.
Engedd meg, hogy megismételjem: NE FELEJTS EL biztonsági mentést készíteni, mielőtt bármilyen változtatást végzel sebesség optimalizálás céljából, és ne felejtsd el megosztani tippjeid, vagy kommentelni.
Ha esetleg nagyon bonyolult és sok lenne amit írtunk, kérj bátran tőlünk segítséget az alábbi elérhetőségeinken. Segítünk szívesen a honlapod optimalizálásában.
A cikkünk a SeoMoz hasonló cikkének felhasználásával készült.